Blog MotoREMA

Czy można jeździć z uszkodzoną maglownicą?

czy-mozna-jezdzic-z-uszkodzona-maglownica-motorema

To pytanie zadaje sobie każdy z nas, gdy tylko zauważy problem z maglownicą.

Odpowiedź powinna brzmieć:

TAK, ale… to zależy.

Ponieważ objawów uszkodzonej maglownicy jest dużo, ale nie każde uszkodzenie dyskwalifikuje ją z dalszego użytkowania.

Bazując na doświadczeniu jestem w stenie określić, jaką usterkę można naprawić w późniejszym czasie, a której nie wolno lekceważyć.

Niekiedy objawami defektu są tylko stuki na maglownicy.

Wtedy jazda autem nie należy do najprzyjemniejszych czynności.

Jednak w tym przypadku moment, w którym to naprawimy, zależy tylko od użytkownika samochodu – czyli od Ciebie.

Jeżeli natomiast z maglownicy wydobywa się płyn… wtedy sprawa nabiera większego znaczenia.

Wyciek z maglownicy jest o tyle poważny, że może dojść do uszkodzenia pompy wspomagania.

A jeśli uszkodzimy obydwa te podzespoły, koszty naprawy będą wysokie i najprawdopodobniej nieopłacalne.

4 najczęstsze przyczyny usterek maglownicy:

stuki-czy-mozna-jezdzic-motorema

Stukanie maglownicy

Stuk… Stuk… Stuk… Jeśli słyszysz takie odgłosy to znak, że twoja maglownica nadaje się do naprawy.

Pewnie z czasem można przyzwyczaić się do tego specyficznego dźwięku, nie jest on jednak dobry dla samej maglownicy.

Mimo wszystko masz szczęście! Z tą usterką możesz spokojnie jeździć.

Ten objaw jest typowy, szczególnie dla aut wyposażonych w elektryczny układ wspomagania.

Przyczyna

Wypracowują się tuleje prowadzące na listwie maglownicy i listwa nie pracuje w swojej osi.

Konieczność naprawy

Ze względu na nieszkodliwość objawu, moment wymiany zależy tylko od Ciebie.

Pamiętaj jednak, że im dłużej będziesz zwlekał, tym w gorszym stanie będzie maglownica. 

luzy-czy-mozna-jezdzic-motorema

Luzy na układzie kierowniczym

Ruszasz kierownicą i nic się nie dzieje?

Kojarzysz kierowców autobusów, którzy cały czas ruszają kierownicą w jedną i drugą stronę, mimo, że chcą jechać prosto?

Wina leży właśnie po stronie luzów na kierownicy!

Po pierwsze jest to bardzo niebezpieczne,  po drugie – taka jazda nie sprawia za dużo przyjemności. Ciągłe kręcenie kierownicą, by jechać prosto jest naprawdę męczące.

W tym przypadku naprawa jest konieczna.

Przyczyn tego typu usterki może być kilka.

Przyczyny

Docisk maglownicy jest zbyt luźny, dlatego zębnik na listwie i na wałku atakującym wyciera się i powstaje luz, który przekłada się na „martwe pole” na kierownicy.

Luzy mogą być spowodowane też przez wyrobione krzyżaki na drążku kolumny kierowniczej. Nie jest to trudna do usunięcia usterka, wiąże się natomiast z wyciągnięciem drążka z samochodu.

Ostatnim powodem luzu, mogą być wyrobione zęby na listwie. Co to znaczy? Otóż to, że zęby po prostu się starły,  przez co powstał znaczny luz. Tego niestety nie jesteśmy w stanie naprawić. Pozostaje wymiana listwy na nową.

Konieczność naprawy

Koniecznie udaj się do mechanika!

Ten objaw kwalifikuje się do natychmiastowej naprawy.

Dwie pierwsze przyczyny usterki doprowadzają do tej, o której za chwilę przeczytasz. W tym momencie zaczynają się schody, głównie jeśli weźmiemy pod uwagę koszty.

brak-wspomagania-czy-mozna-jezdzic-motorema

Brak wspomagania kierownicy

Wsiadasz rano do samochodu.

Cofasz z miejsca parkingowego, a gdy próbujesz skręcać… nic się nie dzieje!

Twoje auto cofnęło się w czasie do lat 70., w których nie było wspomagania kierownicy.

Plus jest taki, że od teraz nie musisz już wydawać kasy na siłownię! ????

Żartuję, oczywiście dzisiejsze samochody są dużo cięższe od tych, które były produkowanie 30 lat temu.

Dlatego bez wspomagania nie da się jeździć. Szczególnie w mieście.

Jak zwykle przyczyn jest kilka.

Przyczyny

Zatarta pompa wspomagania.

Smutny i bardzo rzadki przypadek, ale czasami bywa tak, że do układu dostanie się jakiś paproch, który może zatrzeć pompę wspomagania. W takiej sytuacji nie będzie ona dawać odpowiedniego ciśnienia na maglownicę, a co za tym idzie wspomagania nie będzie.

Podobnie bywa  z układem elektrycznym. Może zepsuć się silnik elektryczny lub czujnik kąta skrętu. W tych przypadkach także stracimy wspomaganie.

Powstał przeciek wewnątrz przekładni (hydrauliczna). Pękł teflon uszczelniający na tłoku.

Ciśnienie płynu wspomagania nie pcha tłoku, a płyn przelewa się pomiędzy komorami wewnątrz przekładni nie wytwarzając żadnego ciśnienia.

Kolejnym miejscem, w którym może być przeciek wewnętrzny jest rozdzielacz. Tam też mógł uszkodzić się jeden z teflonów. I zamiast płyn dostawać się do komory tłoka, przelewa się wewnątrz rozdzielacza i wychodzi kanałami powrotnymi.

Konieczność naprawy

Bezpieczeństwo powinno być na pierwszym miejscu, więc powinieneś naprawić ten problem.

Bez wspomagania da się jeździć autem, ale jazda ta jest bardzo utrudniona.

Warto zatem zająć się tym problem jak najszybciej.

wyciek-czy-mozna-jezdzic-motorema

Wyciek płynu wspomagania

Jeśli wyciekł płyn,  to problem jest bardzo poważny i trzeba jak najszybciej się z nim uporać.

Jeśli zauważysz taki wyciek natychmiast wyłącz silnik samochodu.

Następnie sprawdź, czy w zbiorniku wyrównawczym jest jeszcze płyn wspomagania.

Jeśli go ubyło, konieczne jest jego dolanie.

Jeśli nie ma go w cale, to dolanie płynu i tak nic nie da, ponieważ jest to najprawdopodobniej bardzo duży wyciek.

Istotne jest, by nie jeździć bez płynu, ponieważ oprócz uszkodzenia maglownicy można zatrzeć pompę wspomagania!

Przyczyny

Rozszczelnienie się przewodów wysokiego ciśnienia.

Niejednokrotnie spotkaliśmy się z przypadkami, że wyciek nie powstał na maglownicy, a na przewodach, które idą z pompy do przekładni kierowniczej.

Wystarczy wtedy wymienić takie przewody i problem powinien być rozwiązany.

Kolejną przyczyną wycieków płynu wspomagania może być rozszczelnienie się maglownicy.

Uszczelniacze, które trzymają ciśnienie w maglownicy albo się zużyły i zaczęły puszczać olej, albo do maglownicy dostała się rdza i najprawdopodobniej zardzewiała listwa. Na zardzewiałej listwie uszczelniacze też nie będą trzymać swoich parametrów.

Wyciek płynu może pojawić się równie dobrze na samej pompie wspomagania.

Wystarczy ją wtedy uszczelnić i wszystko powinno wrócić do normy.

Konieczność naprawy

Niewątpliwie jest to najpoważniejszy ze wszystkich objawów zepsutej maglownicy, dlatego trzeba zająć się nim natychmiast.

Jeżeli zbagatelizujemy nawet bardzo mały wyciek, wkrótce może okazać się, że z pozornie małej usterki zrobi się naprawdę kosztowna naprawa.

Dlatego nie zwlekaj i udaj się do najbliższego serwisu samochodowego, żeby sprawdzić jak poważna jest to usterka.

Podsumowanie

Teraz już wiesz, z jakimi uszkodzeniami maglownicy możesz jeździć, a z którymi musisz natychmiast się rozprawić.

W większości przypadków twoje bezpieczeństwo nie jest zagrożone, ale nie warto ryzykować.

Jeżeli chciałbyś sprawdzić czy twoja maglownica lub pompa wspomagania jest sprawna, możesz zrobić to u nas. Zrobimy to dla Ciebie ZA DARMO!

Wystarczy, że zadzwonisz i umówisz się na sprawdzenie:

+48 668 620 245

+48 608 393 972

Zachęcamy do skorzystania z naszych usług, a naszym obecnym klientom dziękujemy za zaufanie!

Pozdrawiam,

Michał, MotoREMA

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów