Blog MotoREMA

Kilka Faktów O Maglownicach


Przekładnia listwowa potocznie zwana maglownicą, to jeden z najważniejszych elementów w każdym samochodzie. To właśnie dzięki maglownicy możemy skręcać. Jej dodatkową funkcją jest tzw. wspomaganie kierownicy. Doceńmy to, bo za sprawą wspomagania, nie musimy wylewać resztek sił na prowadzenie samochodu i zmianę kierunku jazdy. Jeśli jednak marzysz o wyrzeźbionych rękach, które mógłbyś osiągnąć za sprawą kierownicy bez wspomagania wiedz, że są na to lepsze sposoby. Kierowcy dużego Fiata lub innych samochodów z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych doskonale wiedzą o czym mowa.

Typy przekładni

Ze względu na rodzaj wspomagania przekładnie możemy podzielić na kilka typów:

- mechaniczne - bez wspomagania

- hydrauliczne – wspomaganie w tym rodzaju maglownic jest generowane przez płyn hydrauliczny

- mechaniczne z układem wspomagania elektrycznym (EPS) – w tym przypadku elementem odpowiadającym za wspomaganie jest silnik elektryczny, montowany na kolumnie kierowniczej lub w samej przekładni

Wszystkie typy maglownic mają bardzo podobną budowę, jednak ze względu na rodzaj wspomagania różnią się między sobą.

Przekładnia mechaniczna

Zdjęcie poniżej przedstawiona jest maglownica mechaniczna, najmniej skomplikowana ze wszystkich. Na jej podstawie zbudowane są pozostałe typy.


Główne elementy mechanicznej przekładni listwowej:

- korpus

- wałek atakujący

- listwa zębata

 

Przekładnia hydrauliczna

Kolejny rysunek przedstawia maglownicę hydrauliczną. To najbardziej popularna, ale i najbardziej awaryjna spośród wszystkich typów przekładni:

 

Główną różnicą między maglownicą hydrauliczną a mechaniczną jest układ hydrauliczny.

Na wałku atakującym znajduje się rozdzielacz, który podczas obracania się wałka podaje płyn hydrauliczny do komory tłoka z jednej bądź drugiej strony. Tłok natomiast pod wpływem siły przesuwa się „wspomagając” skręcanie. Banalnie proste rozwiązanie, a jednak do jego wykonania potrzeba wielu bardzo precyzyjnych elementów.

Przy tym rodzaju wspomagania kierownicy bardzo ważne jest uszczelnienie całego układu (ciśnienie dochodzi aż do 100 atmosfer!). Służą temu specjalnie uszczelniacze, których w zależności od modelu maglownicy może być od czterech do ośmiu.

Poza układem hydraulicznym przekładnia tego typu działa na takiej samej zasadzie co mechaniczna.

Przekładnia mechaniczno-elektryczna

Ostatnim rodzajem jest przekładnia mechaniczno-elektryczna. Najnowsza z wyżej wymienionych konstrukcji. Chociaż EPS (Electric Power Sterring) stosowane jest już od lat dziewięćdziesiątych, to dopiero w ostatnim dziesięcioleciu przekładnie te stały się bardziej popularne. Obecnie, praktycznie wszystkie topowe marki wykorzystują je w swoich autach, z czasem będą montowane pewnie jeszcze częściej.

EPS daje możliwość sterowania kierunkiem świecenia świateł, w tym doświetlania zakrętów. To dzięki niemu, stojąc w miejscu możemy kręcić kierownicą „jednym palcem” (tryb CITY). Moc jaką wykorzystuje, dostosowana jest oczywiście do obecnej prędkości pojazdu. Gdyby z taką lekkością zmieniać kierunek jazdy przy prędkości 130 km/h nasz manewr zakończyłby się wizytą na poboczu.

Przekładnie mechaniczno-elektryczne budową przypominają maglownicę mechaniczną, mają one jednak połączony silnik elektryczny na jednym z trzech elementów:

- kolumnie kierowniczej

- wałku atakującym

- listwie zębatej

 

Zasada działania każdego z tych podtypów jest taka sama, różni się tylko miejscem i sposobem przekazywania siły na układ kierowniczy.

 

Jeżeli jesteś zainteresowany naprawą swojej maglownicy to śmiało wejdź w zakładkę kontakt i zadzwoń do nas. Doradzimy, a w razie potrzeby przywrócimy twoją przekładnie do stanu użyteczności.

 

Michał, MotoREMA.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów