Blog MotoREMA

Objawy zepsutej maglownicy

Objawy zepsutej maglownicy
Objawy zepsutej maglownicy

Jak rozpoznać zepsutą maglownicę? Jakie są pierwsze objawy? Czy moja przekładnia wymaga już naprawy, czy mogę jeździć dalej? Takie pytania krążą nam po głowie, gdy zauważymy problem z układem wspomagania kierownicy w naszym aucie. Bywa, że o takich problemach informuje nas dopiero mechanik przy okazji wymiany innej części w samochodzie. Dlatego poniżej postaram się przybliżyć jak działa maglownica objawy i przyczyny zepsutych maglownic.  

Na początku chciałbym zaznaczyć, że nie każda maglownica nadaje się od razu do naprawy. Bywa, że usterka jest na tyle mało poważna, że można z nią jeździć. Jednak w wielu przypadkach,  warto natychmiast podjąć działania naprawcze.

Być może wydaje Ci się, że samodzielne zdiagnozowanie, czy z maglownicą coś się dzieje jest trudne i wymaga specjalistycznej wiedzy. To nie prawda. Wystarczy tylko przeczytać poniższy tekst, a zobaczysz, ze to wcale nie jest takie trudne.

90% objawów zepsutej maglownicy da się usłyszeć lub wyczuć – bez schylania pod auto. Na tym etapie nie musisz nawet wiedzieć jakiego rodzaju masz przekładnie, ale gdybyś jednak chciał wiedzieć na ten temat nieco więcej wróć do naszego artykułu na temat budowy maglownicy.

Ale od początku, wróćmy do usterek przekładni. Zacznijmy od najczęściej spotykanego objawu.

Wyciek płynu wspomagania

Wyciek płynu wspomagania

Wycieki płynów z układu wspomagania, to najbardziej oczywisty objaw zepsutej maglownicy. Wycieki jakichkolwiek płynów z naszego auta są bardzo niebezpieczne dla jego prawidłowego działania. Przyjmijmy, że płyny, które krążą w silniku są niczym krew dla człowieka. Jeśli jej zabraknie może dojść do tragedii.

Bardzo ważnymi kwestiami są także aspekty związane z ekologią i bezpieczeństwem. Dlatego każdy wyciek płynów musi zostać sprawdzony, posprzątany i usunięty. Zaniedbanie tego obowiązku może nas słono kosztować! Nawet do 1500 zł mandatu lub kara nagany. Proszę zatem o zachowanie podstawowej higieny obchodząc się ze swoimi samochodami. 

Wracając do tematu, przyczyn wycieku płynów jest kilka:

Ubytek płynu wspomagania

Warto, od czasu do czasu, zajrzeć pod maskę naszego samochodu i sprawdzić poziomy wszystkich płynów, w tym płynu wspomagania.

Jeśli podczas okresowej kontroli okaże się, że jego poziom spadł, może być to pierwszy objaw, że coś dzieje się z naszym układem wspomagania. 

W takim przypadku należy zgłosić się do mechanika lub we własnym zakresie wjechać na kanał i spróbować zlokalizować miejsce wycieku. Zaczynamy od zbiorniczka płynu wspomagania, idąc dalej za przewodami dochodzimy do pompy wspomagania. Sprawdźmy czy przypadkiem pompa wspomagania się nie poci. Jeżeli zauważymy, że pompa jest mokra mamy pierwszego podejrzanego. Weźmy jednak pod uwagę pogodę, jeśli padał deszcz, wilgoć mogła dostać się do środka i wcale nie jest powiedziane, że czeka nas naprawa pompy wspomagania. 

Gdy już upewnimy się że nie padał deszcz i pompa jest mokra to znaleźliśmy pierwszego winowajcę. Należy wtedy wymontować ją i uszczelnić. Jeśli na pompie wspomagania nic złego się nie dzieje, musimy szukać dalej. Idziemy więc do naszej maglownicy. 

Maglownica się poci

Co w ogóle oznacza pocenie maglownicy? To nic innego jak delikatne przeciekanie z uszczelniaczy, maglownica wygląda wtedy jakby była mokra. Przypominam jednak, że zabawę w Scherlocka Holmesa lepiej zostawić na słoneczny dzień.

Najczęstszą przyczyną pocenia się maglownicy są zużyte lub sparciałe ze starości uszczelniacze. Nie trzymają już swoich parametrów, przez co płyn wspomagania wydostaje się na zewnątrz. Drugim powodem pocenia się może być uszkodzenie korpusu. Zarysowanie lub pęknięcie – to także powód cieknięcia. Dlatego ważne jest dokładne sprawdzenie maglownicy pod kątem takich pęknięć.

Maglownice montowane są tuż nad ziemią, dlatego bardzo często są dość mocno zabrudzone. Warto wyposażyć się w szmatę i ciepłą wodę, by choć odrobinę oczyścić przekładnie i mieć lepszą widoczność. 

Wyciek z maglownicy

Jeżeli zauważymy, że maglownica jest bardziej mokra, a nie tylko spocona, może to oznaczać, że doszło do poważniejszego uszkodzenia uszczelniaczy i nastąpił wyciek z maglownicy. W takiej sytuacji powinniśmy jak najszybciej zareagować.

Wycieki spowodowane są przez znaczne uszkodzenie korpusu lub listwy maglownicy. 

Powodami takiego wycieku mogą być:
- dostanie się opiłków metalowych do układu wspomagania,
- uszkodzenie mechaniczne korpusu maglownicy,
- zardzewiała listwa, 
- uszkodzenie uszczelniaczy ciśnieniowych.

Taka awaria wymaga już fachowej ręki i nie zaleca się naprawy we własnym zakresie. Potrzebne są do tego specjalistyczne uszczelniacze olejowe, które wytrzymają ciśnienie do 150 barów. 

Wyciek z wałka rozdzielacza przekładni kierowniczej

To ostatni powod, dla którego może wyciekać płyn z układu kierowniczego. Wałek rozdzielacza to część, do której mocuje się drążek kierowniczy. Na tym wałku zamontowany jest rozdzielacz płynu wspomagania. Podaje on płyn raz na jedną stronę, raz na drugą. W zależności od tego, w którą stronę chcemy skręcać. 

Na rozdzielaczu elementami, które uszczelniają płyn pod wysokim ciśnieniem są teflony uszczelniające. Działają one na takiej samej zasadzie jak pierścienie na tłokach w cylindrze silnika spalinowego. Jeśli dojdzie do zużycia tych telefonów, to pojawia się nam wyciek z górnej części maglownicy. 

Jedyną radą w takiej sytuacji jest, podobnie jak w przypadku innych wycieków, rozebranie przekładni i wymiana ww. uszczelniaczy. 

Sprawdźmy, co jeszcze może świadczyć, że nasza maglownica wymaga naprawy.

Stuki maglownicy

Stuki maglownicy

O stukaniu w maglownicy pisałem już wcześniej tutaj, ale chcę dodać jeszcze kilka kwestii, które nie były tam poruszone. 

Stukanie w układzie kierowniczym może mieć wiele przyczyn - od wyrobienia się zębów na listwie maglownicy aż po luzy w krzyżakach na kolumnie kierownicy. Objawów tych nie sposób przeoczyć, choćby dlatego, że są one bardzo uciążliwe podczas użytkowania auta. Warto zatem przybliżyć charakterystykę i prawdopodobne źródła stukania.

Stuki na kierownicy

Jeśli podczas skręcania kierownicą, słyszymy charakterystyczne stukanie lub przeskakiwanie kierownicy, to z całą pewności dzieją się złe rzeczy :) Wow, odkrycie godne nagrody Nobla :)

Powodów, jak zwykle, może być kilka. Najczęściej jednak wina leży po stronie wyrobionych tulejek prowadzących, które mają za zadanie utrzymać listwę w odpowiedniej pozycji. Gdy są wyrobione na listwie pojawia się luz i podczas skrętu kierownicą listwa będzie się przesuwać i „uderzać” o korpus, wydając charakterystyczny dźwięk.

Usterka ta dodatkowo, może spowodować zużycie kamienia dociskowego. On z kolei ma za zdanie docisnąć wałek atakujący do zębnika listwy. Jeśli docisk się poluzuje i zęby nie będą pracować ściśle do siebie przylegając, możemy odczuwać delikatne stuknięcia. 

Powyższe objawy zużycia mogą spowodować najgorszą do naprawy usterkę, czyli wyrobienie się zębów na listwie i na wałku atakującym. Ciągnie to za sobą dodatkowe, często niemałe w porównaniu do regeneracji, koszty. Listwę zawsze można wymieniać, jest to koszt rzędu 150 – 300 zł. Natomiast wymiana wałka atakującego jest równoznaczna z zakupem nowej przekładni. Dlatego warto już na samym początku po zauważeniu tych objawów w maglownicy zastanowić się nad podjęciem akcji naprawczej. 

Luz w układzie kierowniczym

Jeśli podczas delikatnego skręcenia kierownicą, koła nie odpowiadają skrętem, to potocznie mówi się, że mamy luz na kierownicy. Najprostszym sposobem na usunięcie takich luzów jest dokręcenie docisku przekładni. 

UWAGA! Jeśli zrobi się to nieprecyzyjne, można doprowadzić do uszkodzenia zębów na listwie. Pisałem o tym kilka linijek wcześniej. Nie tylko zbyt duży luz psuje nasze maglownice, ale także zbyt mocne dociśnięcie. 

Warto zwrócić uwagę, że zęby te wyrabiają się w różnym tempie i miejscu. Najczęściej jednak pojawiają się na środku listwy, ponieważ na ogół tam znajduje się kierownica. Przecież nikt jadąc 90 km/h nie skręca o 90stopi :) wykonujemy wtedy bardzo małe ruchy w obrębie środkowej pozycji kół. 

Dlatego podczas kasowania luzów na maglownicy warto obrócić kołami maksymalnie w jedną i w drugą stronę, by mieć pewność, że na skrajnych pozycjach nie jest za ciasno i można lekko obracać kierownicą.


Stuki na nierównościach

Stuki maglownicy, które występują podczas jazdy na nierównościach mogą nie być do końca związane z maglownicą. 

Warto sprawdzić stan końcówek drążków kierowniczych. Jeśli są one wyrobione, może być wtedy odczuwalne stukanie przenoszone przez cały układ kierowniczy.

Drugim elementem, na który zwróciłbym uwagę są łączniki drążka stabilizacyjnego. Wiem z własnego doświadczenia, że jeśli łączniki stracą już swoje właściwości, to wjeżdżając nawet na najmniejszą nierówność na drodze, mamy wrażenie (po dźwięku wydobywającym się spod auta), że za chwile urwie się nam koło. 


Luz międzyzębny

Temat już omówiony przeze mnie wcześniej, ale przypomnę jeszcze raz. Jeżeli wyrobią się nam zęby na listwie i na wałku atakującym, to powstaje pomiędzy nimi wolna przestrzeń, nazywana luzem międzyzębnym. Jest on możliwy do skasowania, ale tylko do pewnego stopnia (opis powyżej).

Jeśli po skasowaniu luzu na maglownicy wróci ten sam problem, jest duże prawdopodobieństwo, że naszej maglownicy skończył się okres użyteczności. 


Blokuje kierownicę w jednym miejscu 

Powodem blokowania kierownicy, tylko w danym położeniu,  może być wyrobienie się zębów lub całkowite ich wyłamanie. Takie przypadki też się zdarzają, rzadko bo rzadko, ale widzieliśmy już nie jedną usterkę. 

Nie wspomniałem wcześniej o korozji, która często przyczynia się do zbyt wczesnego zużycia maglownicy. Dzieje się tak, gdy podczas montażu źle zabezpieczymy osłony gumowe mocowane pomiędzy przekładnią kierowniczą a drążkami kierowniczymi. Należy pamiętać o wymianie tych osłon jeśli są one dziurawe lub za niedługo mogą się przedziurawić. 

Gdy dostanie się wilgoć lub woda, która będzie stała w środku przekładni, możemy być pewni, że czeka nas wizyta u regeneratora maglownic.

Rdza powoduje wżery w zębach, które uszkadzają pozostałe zęby i przez to, w niektórych miejscach możemy odczuwać blokowanie się kierownicy.

 

Brak wspomagania kierownicy

Brak wspomagania kierownicy

Jeżeli nie ma wspomagania kierownicy, najprawdopodobniej będzie to objaw awarii na układzie wspomagania. Za wspomaganie hydrauliczne odpowiada pompa generująca ciśnienie płynu wspomagania. 

Jeżeli posiadamy auto, które wyposażone jest w tak zwany system EPS, czyli elektryczne wspomaganie kierownicy, to właśnie silnik elektryczny jest odpowiedzialny za wspomaganie. 

Rozróżniamy EPS montowane na kolumnie kierowniczej (mamy wtedy maglownicę mechaniczną) lub EPS wbudowany w maglownicę. Budowy takich rozwiązań są różne w zależności od marki, modelu i przeznaczenia samochodu. Inaczej będą zbudowane w samochodach miejskich a inaczej w większych SUVach. 

Dlatego dalszy wpis podzielę na dwa przykłady - układ hydrauliczny i układ elektryczny.

Brak wspomagania w jedną stronę

Jeżeli nie mamy wspomagania tylko w jedną stronę w przekładni hydraulicznej, to z pewnością uszkodzony został rozdzielacz na wałku atakującym.

Rozdzielacz, jak już pisałem, ma za zadanie przekazywać płyn wspomagania w odpowiednią stronę. Dlatego jeśli w jedną stronę kręcąc kierownicą wszytko jest OK, a przy kręceniu w drugą stronę nie czujemy, że wspomaganie działa, to właśnie uszkodzony będzie rozdzielacz. 

W maglownicach elektrycznych natomiast silnik kręci się w jedną i w drugą stronę i jeśli to on byłby uszkodzony, nie działałby w ogóle. 

Dlatego przyczyn szukałbym w czujniku skrętu lub w niektórych wypadkach w czujniku położenia wałka atakującego. 

Element ten daje sygnał do silnika elektrycznego, w którą stronę i o ile ma się kręcić. Jeśli czujnik ten jest uszkodzony, to po prostu może nie dawać informacji, że akurat teraz skręcamy i silnik elektryczny na przekładni nie zadziała. 

 
Wspomaganie chodzi ciężko

Przy hydraulicznych układach, skutkiem objawu ciężkiego działania wspomagania jest słaba wydajność pompy wspomagania. 

Jeżeli zatarła się pompa lub wybrany został korpus na pompie, to nie będzie ona w stanie dawać takiego ciśnienia jak powinna. 

Przez to ciśnienie na samej przekładni będzie mniejsze i siła z jaką układ wspomaga kręcenie kierownicy zmniejszy się. Najprościej mówiąc będziemy musieli mocniej kręcić kierownicą. 

Warto w takim wypadku zweryfikować pompę. Jeśli rzeczywiście został wybrany korpus i do układu dostały się opiłki metalowe konieczne jest czyszczenie całego układu. 

Pominięcie wymiany całego płynu może doprowadzić do zarysowania korpusu od środka przekładni, co wiąże się z dodatkowymi kosztami związanymi z naprawą samej maglownicy. 

W przypadku elektrycznych maglownic objaw ten może oznaczać,  że albo spalił się silnik elektryczny, albo zepsuł się czujnik położenia skrętu, który nie daje sygnałów do komputera sterującego. 

Może też wystąpić jakiś błąd w samym komputerze, ale takie błędy na szczęście zapisują się i poprzez podpięcie komputera diagnostycznego do auta można je odczytać i zweryfikować powód braku wspomagania. 


Wspomaganie chodzi za lekko 

Co dziwne, ale wspomaganie, które chodzi za lekko też jest objawem zepsutego układu wspomagania. 

Omówię teraz układ hydrauliczny wspomagania kierownicy. Tutaj podobnie, jak w przypadku braku wspomagania szukałbym powodu w pompie wspomagania. 

W pompie może zaciąć się zawór przelewowy, który ogranicza ciśnienie. Jeżeli do tego dojdzie, to pompa może dawać za duże ciśnienie, co w konsekwencji może zarówno rozerwać samą pompę jak i uszkodzić elementy w maglownicy.

Na pierwszą linię ognia, podczas zbyt dużego ciśnienia, pójdą uszczelniacze. Spowoduje to wyciek. Gdy wycieknie płyn wspomagania zatrzemy pompę. I niczym efekt domina pociągnie to za sobą konieczność wymiany całego układu wspomagania w aucie. Raczej nie muszę wspominać, że to nie należy do najprzyjemniejszych rzeczy.

Objawy zepsutej maglownicy – podsumowanie

To są wszystkie podstawowe objawy zepsutej maglownicy. Jeśli chcesz wiedzieć co dokładnie stało się z Twoją przekładnią kierowniczą to zapraszam Cię do kontaktu. 

Możesz do nas zadzwonić i skonsultować problem. A my postaramy się rozwiać Twoje wątpliwości. 

CTA-naprawiam-kontakt-MotoREMA


Poniżej link do strony kontaktowej. 
KONTAKT

Pozdrawiam,
Michał, MotoREMA

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów