Blog MotoREMA

Stuki Maglownicy


Najczęstszym wymienianym problemem, z którym przychodzą do nas klienci to właśnie stukająca maglownica. Czym to może być spowodowane? Postaram się przybliżyć powody stukania, a jest ich kilka. Podpowiem także jak zadbać o maglownicę, by służyła nam jak najdłużej.

Uszkodzone tuleje prowadzące

Tuleje znajdują się na końcach maglownicy i jak wskazuje nazwa, prowadzą listwę pomiędzy korpusem. Tulejki wykonane są z plastiku, który z czasem przeciera się bądź pęka. To sprawia, że listwa podczas skrętu przesuwa się powodując zacięcia na zębniku.

Kamień dociskowy

Kolejną przyczyną stukania w maglownicach może być wyrobienie się kamienia dociskowego wraz z tak zwanym półksiężycem. Jednym z jego zadań jest dociskanie listwy do rozdzielacza. Podczas eksploatacji wyciera się i powoduje powstawanie luzów. Mechanicy, bardzo często, usuwają takie luzy poprzez dokręcenie docisku. Wymaga to sporej precyzji i ostrożności, bo za mocne dociśnięcie może doprowadzić do wyrobienia się listwy, co w konsekwencji prowadzi do całkowitego uszkodzenia maglownicy.

Listwa

Wspomniane wyżej wyrobienie się listwy w przekładni może być kolejną przyczyną charakterystycznego stukania. Powodów takiej usterki jest kilka, między innymi za mocne dociśnięcie docisku, uszkodzenie mechaniczne przekładni lub korozja, która jest niestety bardzo częstym przypadkiem. Z naszych obserwacji wynika, że jeśli pojawia się korozja, to w bardzo szybkim tempie obejmuje całą listwę. Po pojawieniu się ognisk konieczna jest wymiana całej listwy na nową. Wtedy musimy liczyć się z wydatkiem rzędu 350 zł.

Jak zapobiec korozji

Przede wszystkim należy pilnować osłon pomiędzy maglownicą a drążkami kierowniczymi. Podczas wymiany drążków konieczna jest także wymiana osłon. Nie dajcie sobie wmówić, że gumy są jeszcze „OK”. Podczas jazdy gumy te pracują i powstają dziury na harmonijce. To właśnie tymi dziurami dostaje się woda. A teraz rada – odradzamy montaż osłon na plastikowych opaskach. Dlaczego? A to dlatego, że nie da się dobrze docisnąć takich opasek. Proście o metalowe obejmy zaciskane specjalnymi szczypcami.

Nie zwlekaj z naprawą

Jak sami pewnie widzicie, trudno jednoznacznie określić co dzieję się z przekładnią, szczególnie jeśli chcemy zdiagnozować usterkę po samym dźwięku. Konieczny jest zatem rozbiór maglownicy, jedynie wtedy można zobaczyć co ją tak naprawdę boli.

Jeśli podczas skręcania wyczuwasz przeskakiwanie na kierownicy lub słyszysz stukanie, to nie zwlekaj z naprawą. Czas w tym przypadku odgrywa kluczową rolę. Czym dłużej odkładasz naprawę, tym większe prawdopodobieństwo, że nie będzie dało się jej uratować. Narażasz się wtedy na wyższe koszty, a chyba każdy wolałby tego uniknąć.

 

Michał, MotoREMA.

 Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o budowie maglownic wejdź w artykuł temu poświęcony. 

 

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów